Pages

Friday, March 19, 2010

TM之苦

近来相信大家都在报章上看到报道说这儿的电缆被偷,那儿的电缆被偷啦等等。。。
很不幸的,我家附近的电缆也被偷了,导致整个新村的家用电话都不能function了。这真的是把我给气爆了,本想回到家就可上网做功课了,哪知道回到家被告知电话不能用了。唉。。。真的是天不助我也。。。

之后就到朋友家拨打100给TM 公司。。。

以下是我与xxx服务员的对话:

龙 :hello, saya ingin beritahu bahawa telefon rumah saya tak boleh guna kerana
kabel di sini sudah dicuri oleh orang. Jadi, nak macam mana selesaikan masalah
ini?

Xxx: oh, macam ini ah! Then u tunggu sekejap, saya check tengok.....titatitatita….
Hello Encik, masalah yang kamu cakap itu saya sudah dapat laporan dan sudah
menyuruh mereka akan baiki ppada minggu depan……

龙 : ha! Apa? nak tunggu minggu depan lagi…. Matiloh…. Tak boleh online saya nak
macam mana cari maklumat dan buat kerja rumah……

Xxx: sorry encik, masalah ini bukan sahaja yang wujud di kampung encik saja,
manakala punwujud diseluruh sitiawan.

龙 : oklah, saya faham….. then u jangan lupa menyuruh datang baiki dengan secapat
mungkin.

Xxx ; terima kasih encik.

龙: byebye…

过了几天,当我从学校回来时就看到路旁柱子有几个楼梯,上面站着几个人,我心想:“谁这么大胆竟敢在光天化日之下偷电缆”。仔细看清楚后,才发现是tm的工作人员在修理,心想,那个服务生果然尽责。。。。





在炎热的天气下,维修人员正努力不懈的修理以被偷的电缆。


维修员正在安装新的电缆。



看到他们在炎热的天气下修理,真的有点心酸。。。

换是我在那炎热的天气下工作,我肯定会中暑。。。。

到了下午四点,家里的电话恢复了服务,终于可以上网了。

回想起刚才那几个工作人员,心里真的很同情他们。。

各位乡亲父老,兄弟姐妹,如果有看到可疑人物在路旁的柱子下徘徊,请注意他们的举动,如不放心就得打电话通知警察。。。。谢谢合作。。。

4 comments:

文^^ said...

哈哈,想象着你用福州音说马来文,好笑好笑。

好尽责的工作人员哦,你没打包teh ais请他们喝吗?哈哈

写得好哦,多多加油!

bblong said...

没有打包咯,因为那时刚从学校回来。

Anonymous said...

哈哈。。你去帮弄咯

bblong said...

哇,很热的咯。。。
我会中暑咯。。。
有心无力啊。。。